Rabu, Julai 15, 2009

ISU KEBAJIKAN : YURAN


13 Julai, Isnin - Ikuti laporan selanjutnya mengenai isu kebajikan terutamanya masalah yuran yang masih lagi merunsingkan mahasiswa/i UKM. (Klik untuk lihat laporan saudara Amin pada semester lepas)



"Saya telah membuat laporan berkenaan isu yuran yang tidak selaras dan diharapkan mahasiswa/i dapat input-input berguna. untuk sesi kali ini, banyak persoalan ditimbulkan oleh mahasiswa/i . InsyaAllah, saya berusaha untuk mendapatkan input-input berguna dan dapat menyelesaikan pelbagai persoalan tersebut dan diharapkan sahabat-sahabat sabar menunggu".



"Untuk sesi lepas, saya telah mendapatkan senarai bayaran yang perlu dibayar oleh kita semua. untuk sesi lepas , Alhamdulillah, saya telah berjumpa dengan Puan Khairun Nisa' Idris ( penolong bendahari di unit kewangan di bangi) , masalah ini telah diajukan dan kami telah berbincang'.


"Untuk sesi ini saya telah menghubungi Puan Khairun Nisa' Idris dan bertanyakan beberapa masalah yang timbul. untuk satu semester, pelajar hendaklah membayar yuran pengajian
dan penginapan kolej bagi sesiapa yang tinggal di KTSN"


Yuran pengajian bagi fakulti farmasi adalah dalam bentuk package iaitu rm850 bagi satu semester untuk semua tahun fakulti farmasi.


yuran kesihatan : rm 25 ( sekali bagi satu semester )
yuran Perpustakaan : rm 50 ( sekali bagi satu semester)
tabung kebajikan pelajar dan insuran : rm 20 ( sekali satu sesi)
bayaran majalah ( PMUKM) : rm 10 ( sekali satu sesi)
sumbangan yuran aktiviti pelajar tabung pmukm : rm 10 ( sekali bagi satu sesi)


Berkenaan yuran penginapan di kolej , saya telah berhubung dengan pengetua, Prof Madya Dr. Ruzita bersama tinjauan saya terhadap yuran yang saya perlu bayar.


yuran penginapan di kolej
yuran penginapan bergantung kepada hari
tinggal di kolej ( sekali bagi setiap sems)
kadar yuran adalah berbeza iaitu
KTSN 1 = bilik perseorangan rm 3.20 sehari
bilik berdua rm 2.50 sehari
kolej luar = rm 4.60 sehari
plazarah = rm 7.50 sehari

"Untuk masa ini, kadar potongan standard ialah rm 400 bagi setiap pelajar yang tinggal di KTSN . sebarang penambahan akan berlaku bagi pelajar yang duduk diluar ktsn 1 ataupun plazarah. Kadar yuran adalah masih sama dan kenaikan ditangguhkan".

"Makluman daripada pengetua KTSN kepada mahasiswa/i potongan kolej telah dibuat supaya pihak penaja kewangan pelajar segera mengagihkan tajaan. Jika ada pelajar yang menolak asrama, tetapi penyata potongan telah dibuat , mereka hendaklah mendapatkan pengesahan dari pengurus asrama yang mengatakan mereka tidak tinggal di kolej dan selepas di sahkan, surat boleh dihantar kepada pihak bahagian kewangan pelajar".

yuran kemudahan penginapan atau Perkhidmatan Jaring : rm 45 ( sekali bagi setiap semester)
yuran Elektrik : rm 25 ( sekali bagi setiap sems)
yuran jaksa ktsn : rm100 ( sekali bagi satu sesi)


maklumat tambahan,
mahasiswa/siswi juga boleh menyemak bayaran yuran yang dibayar di smpweb atau di unit bendahari .
sebagai contoh pembayaran yuran
CJ-20082009/1/1 yuran kesihatan
CJ-20082009/2/1 yuran kesihatan

"Nombor yang telah di hitamkan dan diperbesarkan adalah merujuk kepada semester . Oleh itu, mahasiswa/siswi boleh menyemak sendiri pembayaran yuran yang telah dibayar dan sekiranya ada keraguan dan kesilapan , mahasiswa/siswi boleh berjumpa unit bendahari dan meminta penjelasan atau menelepon unit kewangan di bangi tentang masalah tersebut".

"Justeru itu, diharapkan segala permasalahan berkenaan berkenaan yuran, mahasiswa/siswi boleh ajukan dan bertanya di unit bendahari UKM Kampus Kuala Lumpur atau pun berhubung terus dengan unit kewangan pelajar di bangi

no telefon : 03-89213180/ 03-89215090/03-89215037

"InsyaAllah, segala masalah berkenaan yuran akan dijawab dan dijelaskan. Diharapkan pelajar dapat maklumat dan sampaikan kepada pelajar lain jika berlaku kesilapan berkenaan yuran yang saya sebutkan sila ajukan kepada saya. Maklumat yang diberi akan berubah dari semasa ke semasa".
"Oleh itu, diharapkan mahasiswa/i dapat melayari blog saya, aminmppfarmasi.blogspot.com untuk mendapat maklumat lanjut dan terkini. Segala kesilapan haraf dimaafkan".



"BERGERAK SEIRINGAN, MEMIMPIN PERUBAHAN"



salam ukhwah,

Muhammad Hafizul Amin Khalid,
MPP Fakulti Farmasi,
Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia 2009/10

1 comments:

salam...syukran atas segala info ttg yuran..

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites