Isnin, Julai 05, 2010

Sambutan 40 tahun UKM



Sambutan 40 tahun UKM- Menjelang 18 Mei 2010, UKM menyambut ulangtahun penubuhannya yang ke-40. Bersempena dengan hari bersejarah ini, sambutan Ulang Tahun ke-40 UKM mencapai kemuncak dengan majlis Titah Perdana DYMM Tuanku Canselor ,Tuanku Mukhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir,DYMM Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus yang disertai Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud,DYMM Tunku Ampuan Besar negeri Sembilan Darul Khusus.
Majlis bermula sekitar 3 petang dengan keberangkatan tiba DYMM Yang di- Pertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus Tuanku Mukhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir dan diteruskan dengan bacaan doa dan seterusnya ucapan Naib Canselor, Y. Bhg Prof. Tan Sri Dato’ Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin.
Majlis mencapai kemuncaknya dengan Titah Perdana DYMM Tuanku Canselor dan Pelancaran Sambutan Ulang Tahun ke-40 UKM. Titah Perdana DYMM Tuanku Canselor menekankan sejarah penubuhan UKM sehinggalah ke Era Pengiktirafan UKM (2006-Kini) yang telah mencapai pelbagai pencapaian cemerlang di peringkat nasional mahupun di peringkat antarabangsa.
Persembahan multimedia, persembahan Koleksi Buku Syarahan Perdana dan Acara di Foyer Canselori Aras 2 menyusul setelah berakhirnya Titah Perdana DYMM Tuanku Canselor. Antara acara di Foyer Canselori Aras 2 adalah acara menandatangani Plak sambutan 40 Tahun UKM, pelancaran Setem dan & Sampul Surat Hari Pertama UKM, Laman Web Baru UKM dan Buku-buku Terbitan UKM.
Pameran di Foyer Canselori
Majlis berakhir setelah berlangsungnya lawatan ke pameran dan keberangkatan balik DYMM Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus yang disertai Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud,DYMM Tunku Ampuan Besar negeri Sembilan Darul Khusus, Tuanku Mukhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir, Canselor UKM dan DYMM Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus, Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud. Jutaan penghargaan kepada DYMM Tuanku Canselor dan Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan di atas perkenan mencemar duli di bumi UKM ini bagi menyempurnakan Sambutan Ulang Tahun ke-40 UKM ini.
Menelusuri sejarah:Seusia 40 tahun penubuhannya, UKM telah berjaya melahirkan seramai 131,259 graduan; 113,975 Graduan Sarjana Muda; 15,895 Sarjana dan 1,389 PhD. Dengan pencapaian membanggakan ini, semoga lebih ramai ahli-ahli intelektual akan dilahirkan di bumi UKM untuk menyumbang kepada negara seterusnya menaikkan nama UKM di mata dunia, seperti wadah Dato’ Sri Canselor dalam ucapannya semasa majlis Titah Perdana: Universiti Kebangsaan Malaysia Universiti Untuk Negara.
 
MENGILHAM HARAPAN,MENCIPTA MASA DEPAN

 Sumber: MPP FSKB, Nur Ili Mohamad Tarmizi

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites