Jumaat, Januari 08, 2010

MANIFESTO MPP FPER TERTUNAI SUDAH



8 Jan, Jumaat - Dengan bertemakan "Ke Arah Fakulti Berintegriti" , saudara Wan Nuruddin Syah Wan Johan menamatkan perkhidmatannya dengan misi jelajah ke setiap Fakulti Perubatan termasuklah Jurusan Kejururawatan. Objektif dalam jelajah kali ini adalah :

1. menjelaskan segala aktiviti dan program sepanjang perkhidmatan
2. postmortem setiap aktiviti, program dan manifesto
3.resolusi gerak kerja pada masa hadapan
4. amanat dari MPP FPER




"Kepimpinan adalah suatu amanah dan tangung jawab, dan umum menyetujui, sebarang penyelewengan hendaklah ditegur secara membina dan positif oleh mahasiswa dan masyarakat kampus", jelas saudara Wan Nuruddin.


Samada DIPIMPIN atau MEMIMPIN semuanya harus kembali kepada ALLAH S.W.T, yang lebih MAHA BERKUASA kepada hambaNYA.


"Memimpin dan terpimpin bukanlah satu kerja mudah. Tidak ada fakulti atau buku khusus di dalam dunia ini yang mengajar bagaimana menjadi seorang MPP sama ada MPP Fakulti atau MPP Umum yang bersifat lantikan politik. Sudah tentu ia menuntut 1001 pengorbanan untuk merealisasikan apa yang telah dijanjikan."


"Namun mahasiswa mahu melihat keberkesanan dan keprihatinan pimpinan ini dalam menjalankan tugas. Baik perkhidmatan yang diberi maka baiklah pimpinan/gerakan yang memerintah. Justeru itu, pemimpin yang terlibat perlu lebih banyak bermuhasabah dengan amanah yang dipikul."





Muhasabah atau refleksi ke atas diri, tugas, amanah, organisasi dan apa sahaja yang berkaitan dengan diri mesti selalu dilakukan. Bahkan amat terpuji seseorang yang mampu berlapang dada menerima nasihat, pandangan dan kritikan terhadap dirinya semata-mata untuk mengesan di mana kelemahan yang perlu diperbaiki.


Selayaknya seorang pemimpin membuka ruang kepada sahabat-sahabat mahasiswa untuk memuhasabah terhadap diri dan tugas yang dipikulkan. Medan perbincangan adalah medan yang terbaik untuk sama-sama kita lakukan muhasabah dari berbagai sudut terutama prestasi sepanjang sesi perkhidmatan.




Amanat yang perlu diingat dalam kotak minda setiap mahasiswa bahawa, kita haruslah berani melaksanakan perubahan di dalam setiap lapangan yang diceburi. Mengikut arahan dan pujukan dari sang pemerintah atas dasar “tradisi”, "dipaksa" atau "takut diugut dan dibuang kolej" membuatkan pemikiran jumud dan bakat kepimpinan menjadi sempit dan berada di tampuk yang lama. Statik dan susah berubah.


Berubah merupakan kunci yang cukup-cukup penting dalam sesebuah kepimpinan, ia juga merupakan salah satu perkara yang harus diambil kira oleh mereka yang dipimpin untuk merubah pimpinan yang benar-benar berjaya. Memilih pemimpin adalah kerana prinsip, falsafah dan nilai yang mereka perjuangkan untuk masyarakat. Kuasa adalah amanah dan kuasa adalah tanggungjawab.


Cenderamata dari team GMUKM, hadiah daripada MAHASISWA kepada MAHASISWA. "Bersatu Berubah!"


Syukur sambutan daripada mahasiswa amat menggalakkan dengan usaha gigih team GMUKM. Percayalah, kami sanggup berkorban untuk mahasiswa demi perjuangan kebajikan, keintelektualan dan Falsafah Universiti UKM itu sendiri.


Seronok mendapat cenderamata tali "handphone" GMUKM. Turut serta jualan produk GMUKM seperti button batch GMUKM, kalendar dan t-shirt GMUKM.


Ingatlah wahai mahasiswa, pilihlah pemimpin yang benar-benar berkualiti dan buat kerja, bukan pemimpin cakap kosong dengan janji-janji manifesto yang manis sahaja. Jentera GMUKM sudah bersiap siaga sebagai "government in waiting" bagi memegang tampuk pemerintahan MPP UKM pada sesi pilihanraya kampus kali ini. Undilah calon-calon GMUKM atas dasar inginkan perubahan bukan ketidakmatangan. Fikirlah serasionalnya siapa yang buat kerja dan siapa yang lebih layak. (see)


" BERSAMA MAHASISWA, MEMIMPIN PERUBAHAN!"



1 comments:

nantikan :
1. jelajah ke kckl
2. video perkhidmatan MPP FPER dan MPP FFAR
3. aura perubahan PRK 10

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites