Isnin, Januari 25, 2010

HIMPUNAN MAHASISWA

23 JANUARI 2010-Selaras dengan tuntutan daripada Misi Mahasiswa Tawan Kampus 10 (MISI-10) yang mana salah satunya ialah menuntut agar pihak pengurusan setiap Universiti menyediakan ruang demokrasi dalam pilihanraya kampus yang telus, bebas dan adil, satu Himpunan Mahasiswa telah diadakan hari ini.

Seramai 200 mahasiswa yang terdiri daripada pelbagai kampus di sekitar ibu negara telah menyertai perhimpunan ini bagi menuntut hak setiap mahasiswa di universiti. Bantahan tersebut bermula di Menara Tun Razak di Jalan Raja Laut sebelum berarak ke kompleks membeli belah Sogo kira-kira setengah kilometer dari situ, di mana mereka berhasrat untuk menyebarkan risalah kepada orang ramai untuk menerangkan suasana realiti kampus masa kini.



MISI-10 yang diwakili oleh ahli PRO-Mahasiswa Nasional (PMN) itu turut dianggotai oleh beberapa persatuan mahasiswa lain termasuklah Solidariti Mahasiswa Malaysia, Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia, Malaysian Youth and Student Democratic Movement, Kesatuan Aktivis Mahasiswa Independen, Srikandi Gerakan Muslimat Muda dan Gabungan Mahasiswa bantah e-Voting.

Kumpulan itu turut melihat perlunya ejen dari luar kampus untuk memantau perkembangan sepanjang kempen dan pilihanraya kampus yang bakal berlangsung. Pengerusi PMN, Mohd Shafie Hashim berkata, tuntutan lain ialah memohon agar pihak universiti menjaga dan melindungi keselamatan dan melindungi keselamatan calon dan mahasiswa daripada pihak tertentu yang cuba mengganggu perjalanan pilihan raya kampus kali ini. Mereka menuntut agar pilihan raya kali ini lebih selamat dan bebas daripada segala ancaman seperti mana yang pernah berlaku sebelum ini.

Selain itu juga, PMN menuntut agar pihak universiti mengembalikan hak kebebasan bersuara mahasiswa iaitu dengan mengembalikan kuasa autonomi dan hak mahasiswa kampus khususnya hak untuk berhimpun, hak bersuara, hak berpersatuan, dan kebebasan berakademik.


PMN juga menuntut agar perlaksanaan sistem pengundian secara elektronik (e-undi) dimansuhkan serta-merta pada pilihan raya kampus kali ini. Mohd Shafie berkata bahawa ketulusan sistem ini tidak dapat dilihat kerana ia jelas diragui integritinya dan mematikan demokrasi kampus selain menyalahi prinsip undi adalah rahsia. Sistem ini memdedahkan identiti pengundi kerana mahasiswa perlu mendaftarkan nama serta nombor pelajar, malah undian juga diketahui pihak ketiga yang berkemungkinan menyalahgunakan sistem ini.

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites