Sabtu, Februari 27, 2010

PERUTUSAN AWAL PMUKM FAKULTI PERUBATAN TAHUN 1&2





PERUTUSAN AWAL PMUKM FAKULTI PERUBATAN TAHUN 1&2




Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.

Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurnia-Nya, saya dipilih menjadi suara sahabat-sahabat dalam Majlis Perwakilan Pelajar bagi Fakulti Perubatan Tahun 1 dan 2 untuk sesi kali ini. Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat sahabat-sahabat yang tidak jemu memberi sokongan dan kepercayaan buat saya untuk memikul amanah dan tanggungjawab yang besar ini.


Sahabat-sahabat yang saya kasihi sekalian,

Pemimpin itu bukan lahir bersahaja,bukan lahir dalam keadaan suka tetapi lahirnya pemimpin dengan rintangan dan tribulasi yang telah sedia menyambut kedatangannya. Bukan mudah menjadi pemimpin lebih-lebih lagi saya baru setahun jagung di dalam sistem Universiti Kebangsaan Malaysia. Namun atas kepercayaan dan amanah yang telah diberikan, saya akan berusaha dalam mempertingkatkan mutu khidmat Majlis Perwakilan Pelajar Fakulti Perubatan pada kali ini. Di sini saya meletakkan harapan saya agar sahabat sekalian dapat bersama-sama saya susah mahupun senang untuk merealisasikan impian kita semua.


Suara anda adalah suara saya, saya dipilih oleh anda bukan hanya menjadi wakil atau pemimpin semata-mata, malah saya menjadi medium pengantara antara anda dan pihak atasan.Saya berusaha sedaya upaya untuk menjaga kebajikan kita bersama dan mempertingkatkan hubungan dua hala antara pihak pentadbiran dan kita supaya maklumat terkini dapat di sampaikan secara tepat dan cepat.



Mahasiswa/i yang dihormati sekalian,

Profesionalisme Membentuk Mahasiswa Global. Seperti yang sedia maklum professionalisme adalah satu komponen penting dalam kerjaya yang bakal kita ceburi kelak seterusnya melahirkan 5’ STARS Doctor. Jesteru itu, saya yakin dan percaya tunjang utama dalam pebentukan mahasiswa professional adalah sikap mahasiswa itu sendiri. Sikap yang berteraskan ahklak yang baik dan mantap akan mencerminkan peribadi mahasiswa global yang cemerlang di dunia dan akhirat.

Nilai professionalisme ini perlu dipupuk dan dibina dalam setiap individu kita. Saya kira nilai ini tidak asing bagi kita namun apakah sebenarnya definisi profesionalisme itu sendiri. Profesionalisme adalah satu perkara yang subjektif dan mempunyai pelbagai maksud dan makna. Bukanlah saya untuk mendifiniskan frasa ini namun saya ingin memulakan penekanan konsep profesionalisme ini dalam diri kita semua supaya kelak kita menjadi seorang doktor yang lebih berketerampilan dan keterhadapan.


Mahasiswa pendukung inspirasi negara sekalian,
Inilah kunci yakni nilai profesionalisme bagi membawa kita di mata dunia. Mengglobalkan mahasiswa di mata dunia bukanlah satu perkara enteng dan mudah namun ini bukannya satu perkara mustahil yang akan berlaku. Saya yakin dan percaya bahawa dengan nilai tambah yang kita ada ini mampu membuka mata dunia tentang produk keluaran UKM. Nilai tambah ini menjadi satu kelainan dan keunikan mahasiswa UKM. Atas dasar itu, marilah bersama saya untuk merealisasikan “Profesionalisme Membentuk Mahasiswa Global”.

Akhir kalam daripada saya, suka untuk saya memetik satu hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Anas bin Malik,

"Umat ini masih akan tetap terjaga kebaikannya jika selalu jujur dalam ucapannya, adil dalam keputusan hukumnya dan saling berkasih sayang di antara mereka”


Sekian.

Wassalamualaikum WBT.

"PROFESSIONALISME MEMBENTUK MAHASISWA GLOBAL”

NASIHA BINTI OMAR
MPP FAKULTI PERUBATAN TAHUN 1 DAN 2
PMUKM 2010/2011

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites