Isnin, Oktober 31, 2011

Negaraku

Laporan Ketua Audit Negara 2011 telah diedarkan sebagai Kertas Perintah 40, Tahun 2011 kepada Ahli-Ahli Dewan Rakyat pada hari Isnin, 24 Oktober 2011 biarpun ia agak di luar amalan Parlimen Malaysia yang sekian lama dikemukakan bersekali dengan Laporan Ekonomi dan dokumentasi belanjawan negara. Pengedarannya didapati lewat 17 hari dari tarikh pembentangan Bajet 2012 pada 7 Oktober 2011 yang lalu.

Umum mengetahui Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) merupakan dokumen rasmi kerajaan yang 'panas' dan mendapat liputan luas ekoran di dalamnya terkandung laporan audit yang tidak boleh diselindungi daripada pengetahuan umum.


Hasil dari penelitian prestasi terhadap pelaksanaan aktiviti di bawah 32 Kementerian/Jabatan Persekutuan dan pengurusan 7 syarikat Kerajaan, Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan bahawa dari segi pelaksanan aktiviti/projek yang dijalankan terdapat beberapa kelemahan yang berpunca daripada penyeliaan yang kurang rapi, ketiadaan pemantauan yang berkesan, kekurangan peruntukan kewangan dan kekurangan kakitangan serta kepakaran.

Analisa ini diwar-warkan kepada pembaca bukan bertujuan mengkritik mana-mana pihak, tetapi sekadar hebahan informasi umum kepada kita semua sebagai warganegara Malaysia tercinta ini.



Tersebut merupakan beberapa kelemahan dari sudut integriti yang telah didedahkan kepada umum.

Persoalannya sekarang ini, apakah tindakan kerajaan seterusnya untuk mengatasi masalah perbelanjaan yang berlebihan ini?

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites