Jumaat, Januari 08, 2010

GMUKM MENGUTUK KERAS SERANGAN KE ATAS GEREJA!

Jumaat, 8 Jan - Barisan pimpinan GMUKM sekerasnya mengutuk tindakan "pihak tertentu" yang menyerang dan mengebom 3 buah gereja di sekitar Lembah Klang seolah-olah dirancang serentak dengan demonstrasi membantah penggunaan Kalimah Allah.


Perbuatan provokatif tersebut sudah terang-terangan sengaja dirancang oleh "pihak tertentu" untuk mewujudkan kekecohan di kalangan masyarakat Malaysia yang berbilang kamu dan agama. GMUKM memberi amaran tegas, jangan semburkan api perkauman sekali lagi setelah kes paling memalukan yang dilakukan oleh agen-agen UMNO pada 28 Ogos 2009 dengan berarak kepala lembu ke bangunan sekretariat kerajan negeri (SUK) Selangor


Arak kepala lembu bantah pindah kuil. Jangan ambil kesempatan dengan propaganda-propaganda murahan disebabkan isu sensitif ini!




Sikap ekstrim ini amat bertentangan dengan prinsip Islam dan bercanggah dengan perlembagaan Negara, iaitu mengamalkan kebebasan beragama dan Islam sebagai agama rasmi. Islam itu sendiri sungguh indah dengan menjamin kesejahteraan ummah dan menghormati penganut agama lain.


Perlu difahami dengan jelas bahawa, agama Islam mengajak umatnya berdakwah dan melebarkan kebaikan. Islam amat melarang sebarang kejahatan dan kemungkaran apatah lagi menceroboh dan merosakkan hak awam.





GMUKM berharap masyarakat sekeliling agar bertenang dan tidak melemparkan tuduhan ini kepada mana-mana kumpulan agama. Kami yakin kejadian ini dirancang oleh "pihak tertentu"yang terdesak dan mahu dilihat kononnya sebagai "hero" mempertahankan Islam ekoran isu penggunaan nama Allah. Semuanya berpunca dari politik amarah yang sempit, ditambah unsur provokasi jahat yang semakin menular dan runtuhnya rasa saling hormat-menghormati terhadap kepercayaan dan rumah ibadat agama lain.


GMUKM yakin sebarang perselisihan dapat diselesaikan dengan menumpukan usaha membawa semua pihak ke meja rundingan seperti yang dianjurkan oleh Islam. Seperti yang telah kami cadangkan pada entry sebelum ini, pihak berwajib dan kerajaan perlu mengambil langkah segera untuk menyelesaikan masalah bukan hanya melepaskan batuk di tangga.


Perlu diingat, rakyat Malaysia sudah celik dan mampu berfikir dengan bijak jika kerajaan mengambil langkah sambil lewa dan pihak mahkamah sengaja melambatkan prosedur perbicaraan kes. Fahamilah bahawa, mahkamah bukanlah satu-catunya jalan keluar terhadap isu permohonan Gereja Katholik menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam akhbar mingguan (The Herald) malah pendekatan lebih murni seperti dialog dan wacana lebih berkesan.


Hal ini kerana (Badan) Perundangan bukanlah satu-satunya cara untuk menyelesaikan permasalahan yang ada, malah keputusan-keputusan mahkamah tersebut boleh dimanipulasi oleh sesiapa sahaja seperti yang telah masyarakat tonton sandiwara-sandiwara permainan politik kotor yang semakin menjelekkan.


Badan bukan kerajaan (NGO) yang berlatarbelakangkan agama sama ada Islam atau bukan Islam diseru agar menggiatkan lagi usaha pendidikan ke atas penganut masing-masing. GMUKM memberikan contoh terbaik dari Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) dalam mendidik dan menjernihkan pemikiran mahasiswa di sana. (baca sini)

Mahasiswa/i UKM dijemput hadir sama ke forum tersebut.


0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites