Isnin, Januari 25, 2010

SPEAKER'S CORNER : PEMIMPIN GMUKM BERTEMU PENTADBIR

22 Jan, Kolej Tun Syed Nasir - Satu pertemuan antara beberapa wakil pimpinan GMUKM Kampus Kuala Lumpur telah diadakan bersama pihak pentadbir kolej bagi memohon kebenaran mengadakan sudut pidato di Kolej Tun Syed Nasir.


Tujuan permohonan ini adalah untuk menyahut seruan Kementerian Pengajian Tinggi agar mengadakan sudut pidato semula setelah kian lama dipandang sepi selain menunjukkan keintelektualan mahasiswa yang berani mengemukakan pandangan dan pendapat dikhalayak ramai.


Malangnya permohonan kami untuk mengadakan sudut pidato pada 23 Januari 2009 telah ditolak dengan beralasan tunggu sehingga Pilihan Raya Kampus (PRK) pada minggu hadapan.


GMUKM berpendapat saranan mengadakan sudut pidato yang dimaksudkan oleh pihak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) yang bukanlah pada hanya minggu PRK sahaja, malah budaya ilmiah ini perlu disuburkan sekurang-kurang sekali seminggu supaya ia menjadi salah satu aktiviti sihat yang boleh diamalkan oleh masyarakat kampus. Mungkin ini cadangan kami pada pihak pentadbiran untuk pertimbangan pada masa hadapan.


Pendapat kami kedua, jika sudut pidato diadakan pada minggu PRK, makanya yang akan berpidato atau berucap hanyalah calon yang bertanding, padahal kita mahu semua mahasiswa UKM terlibat sama dan mempunyai skill pengucapan awam ini.


Pendapat kami ketiga, sudut pidato tidak semestinya diadakan pada tempat tertutup, terutamanya di Dewanserbaguna. Hal ini kerana, ianya tidak bersifat menarik perhatian dan seolah-olah 'syok sendiri' berucap di dalam dewan tersebut. Matlamat kita ialah kita mahu mewujudkan perkembangan inteletualisme dalam diri segenap mahasiswa, oleh itu tempat terbuka seperti di kafe adalah suatu tempat yang amat strategik untuk menarik seberapa ramai penonton, supaya proses penyampaian ilmu tersebut tidak bersifat terhad.


Pendapat keempat, seperti yang ditegaskan oleh KPT, sudut pidato ini tidak perlu disekat, diperlekeh dan dikenakan pelbagai peraturan yang cerewet supaya ketidakterbatasan mahasiswa menyuarakan idea dan pandangan dapat direalisasikan. Siapa yang rugi jika graduan mahasiswa yang dilahirkan walaupun mempunyai pencapaian akademik yang membanggakan, namun tidak punya "soft skill" sebagai kelengkapan personaliti?

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites