Isnin, Mac 05, 2012

ISU PTPTN

4 Mac 2012

4 Mac 2012 -Berpandukan tema‘Ke arah kebajikan merentas fakulti’, MPP Nurul Akma Zulkiefli selaku Biro Kebajikan dan Aduan PMUKM 2010/11, telah mengadakan pertemuan bersama para mahasiswa yang mengalami masalah dengan pemotongan duit pinjaman ptptn yang meragukan. Perjumpaan ini diadakan di cafeteria KTSN pada pukul 5.30 petang. Perjumpaan ini membolehkan pihak PMUKM mengumpul maklumat mengenai isu ini dan akan dikaji sebelum dibawa kepada pihak berwajib.

Rata- rata mehasiswa mengalami masalah yang sama iaitu yuran pengajian mereka tidak ditolak sedangkan hutang pengajian menunjukkan sebaliknya. Mereka juga mendakwa RM 500 yang ditolak yang disangka pada awalnya kredit bayaran daripada wang pendahuluan RM 1500 ketika masuk sesi pengajian tahun 1 dahulu, dan dipotong sebanyak 3 kali sahaja (RM 500 x 3 kali = RM 1500).Dakwaan tersebut rupanya meleset apabila pada semester ini, sejumlah RM 500 tetap dipotong daripada duit mahasiswa.
  Setiap aduan yang dialami oleh pelajar akan dibawa ke pihak PTPTN dan tindakan selanjutnya akan kami maklumkan. InsyaAllah.

MPP Akma Zulkiefli sedang mendengar penjelasan dari salah seorang pemegang PTPTN yang bermasalah
MPP prihatin dalam mendengar dan menjelaskan setiap aduan pelajar

Pelajar dari fakulti yang berlainan sedang mendengar penjelasan dari saudari Akma








0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites