Isnin, Oktober 20, 2008

LAGI TAKTIK KOTOR KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI!! 2

Antara arahan KPT dan strategi yang dirancang:

KENAPA??

1) Istilah Pilihan Raya Kampus (PRK) ditukar kepada Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP)

-Istilah PRK setanding dengan Pilihan Raya Umum ( PRU) dan bakal membangkitkan kebangkitan mahasiswa.

-Oleh itu kalimat ini wajar dihapuskan supaya mahasiswa tidak dapat merasa seperti suasana pilihan raya di luar kampus.

-Katanya, cukuplah dengan kalimat PEMILIHAN seperti memilih ketua kelas ketika di bangku sekolah dan tadika sahaja (alahai…)

2) Perkataan “MAHASISWA” ditukar kepada “PELAJAR” sahaja.

-Istilah “MAHASISWA” boleh membawa rasa “self esteem” yang tinggi di kalangan mahasiswa.

-Oleh itu KPT mengarahkan semua universiti menggunakan nama ‘Majlis Perwakilan Pelajar’ bukan lagi ‘Majlis Perwakilan Mahasiswa’.

-Mahasiswa dilarang menunjukkan ‘taring’ sebaliknya kaki ampu, kaki bodek! Sedia akur dan jangan bersikap kritikal dan berlawanan dengan pihak pentadbiran universiti, apatah lagi kerajaan BN-UMNO.

3) Poster-poster calon hanya dikeluarkan oleh HEP. Calon dilarang mencetak poster sendiri. Kreativiti calon tidak perlu dan dilarang. Cukuplah menunggu poster bersaiz A4 dari HEP bagai pak turut.

-Cuba kita tanya, adakah itu cara HEP membentuk kepimpinan dan kreativiti mahasiswa? Semua disediakan, semua disuapkan, mahasiswa dilayan seperti ROBOT, seperti PATUNG layaknya!mahukah kita mempunyai seorang pemimpin mahasiswa seperti pak pacak atau lembu dicucuk hidung?

-harus diingat sahabat pemimpin mahasiswa bukan hanya berperanan sebagai jawatankuasa pelaksana aktiviti universiti, tetapi juga sebagai TERAS PERUBAHAN masyarakat dengan nilai intelektual, keseimbangan emosi dan iman.

4) KPT telah dan akan mengeluarkan perbelanjaan yang besar kepada HEP untuk menganjurkan kursus calon dan JENTERA ASPIRASI-pro UMNO sebagai persiapan

-sebaliknya calon bukan dari ASPIRASI-pro UMNO DIANAKTIRIKAN dan tiada bajet langsung untuk kursus calon, beli borang, siapkan banner dan sebagainya bagi persiapan calon..apatah lagi bajet untuk jentera bukan ASPIRASI jangan harap.

-jelas sekali mahasiswa telah DIPERBODOHKAN!! Apakah permainan padang yang tidak sama rata ini ADIL dan ‘GENTLEMAN’ ?

-Sebenarnya sahabat, setiap tahun bajet ini dikeluarkan kepada TTNC dan Dekan HEP berjumlah ribuan ringgit dalam bentuk wang tunai!

Oleh itu, jangan hairan kalau calon ASPIRASI menang mudah banyak kerusi kerana dibelakang mereka adalah KPT, yang sepatutnya bertindak sebagai badan bebas dan adil kendalikan PRK.

-Seolah-olah bagaikan Yahudi yang menaja calon-calon Amerika Syarikat. Siapakah yang dapat beri jaminan wang tunai berjumlah ribuan ringgit ini, tidak disalahgunakan oleh TTNC dan Dekan HEP? Kami cabar Cancelor dan Naib Cancelor menyiasat kenyataan ini!

5) Calon bukan ASPIRASI-pro UMNO tidak dibenarkan bertanding secara berkumpulan

-kerana mereka takut ini akan membentuk kekuatan kepada mereka.

-calon bukan ASPIRASI hanya dibenarkan bartanding atas kapasiti individu. Begitulah “double standard” HEP kepada mahasiswa/calon bukan ASPIRASI-pro UMNO.

-tetapi dalam masa yang sama HEP secara terbuka muka tak tahu malu, membentuk dan menaja calon-calon ASPIRASI secara kumpulan dengan mengadakan kursus calon dan jentera, juga membuat pengumuman dengan memberi arahan, mengugut mahasiswa mengundi calon mereka.memang muka tak tahu malu..

-sahabat sedia maklum, HEP adalah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di kampus. Bayangkan sahabat, HEP yang membuat peraturan pilihan raya tetapi mereka jugalah yang MENODAI dan MENCABULI peraturan tersebut!!

6) Proses penggundian secara e-voting kononnya lebih telus, mesra pengguna dan berintegriti, selain menjamin keputusan pemilihan lebih cepat dan tepat.

-pertama, bolehkah pihak KPT memberi jaminan dengan kenyataan tersebut, sila buktikan.

-kedua, sejauh mana ketelusan e-voting? Dimanakah letaknya laungan demokrasi yang mahasiswa perjuangkan? Semua orang tahu melalui e-voting kita dapat tahu siapa yang mengundi dan siapa yang diundinya.

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites