Ahad, Disember 28, 2008

TAHUN BARU..AZAM BARU..HARAPAN BARU MAHASISWA.....

SALAM MAAL HIJRAH...SELAMAT TAHUN BARU.....



Pejam, celik, pejam, celik…kita dah pun masuk tahun baru Hijrah 1430..Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk terus menghirup udara segar ciptaan Tuhan…(hakikatnya, bumi dah makin tercemar dek peperangan dan kemaksiatan!)


Sahabat...kita masih diberi 2 nikmat terbesar iman dan islam untuk terus melangkah membawa panji-panji Islam tanpa gentar dengan berbekalkan keyakinan bahawa Allah adalah sebaik-baik penolong.. Marilah kita reflect kembali apa yang kita dah buat pada tahun lepas dan sebelum ini..Terlaksanakah segala apa yang dirancang? atau tergendala? atau buat tapi tak sepenuh hati?


Kata-kata ini buat diri kami juga, sebagai manusia yang terbatas kudrat..kadang-kadang tak semua yang kita rancang terlaksana ..Betul tak sahabat? Benarlah..ALLAH ADALAH SEBAIK-BAIK PERANCANG. Walau serapi dan sistematikmya rancangan kita namun ALLAH lebih mengetahui setiap apa yang akan berlaku. Tapi janganlah kita jadikan ini sebagai alasan untuk kita lemah dalam berjuang.



Mengingati Tahun Baru Hijrah ini juga, sepatutnya mengingatkan kita tentang penghijrahan Nabi junjungan kita, Nabi Muhammad S.A.W ke Habsyah( Madinatul Munawwarah). Ketabahan, ketaatan baginda dalam mengikut perintah Allah perlulah kita contohi dalam menyebarkan dakwah pada masa sekarang. Walau banyak halangan baginda hadapi, namun, baginda tetap cekal dan tabah,… terus, terus dan terus menyebarkan dakwah…dan lihatlah sekarang baginda telah menjadi lagenda buat kita umat islam dan tidak dapat dinafikan, bagi orang bukan islam sendiri…mereka mengakui bahawa Nabi Muhammad adalah role model yang terbaik…


Mungkin kita perlu teguhkan dan perkuatkan pasak kita pada tahun ini, menjadikan RASULULLAH sebagai QUDWAH HASANAH.. INSYAALLAH..Moga Tahun Baru ini membawa AZAM BARU..HARAPAN BARU MAHASISWA..... dalam konteks kita sebagai mahasiswa/i, cabaran dalam menuntut ilmu, membuat assignment dan tesis juga peperiksaan adalah 1 lumrah ke"survival"an kita dalam mencapai cita-cita.


adakalanya kita teguh berdiri dan adakalanya pula kita jatuh..tapi yang paling penting sahabat bagaimana kita mahu bangun semula dari kegagalan dan terus bertahan dengan bersabar. ujian hidup ini sebenarnya mematangkan cara pemikiran seseorang dan jika diselami ia adalah suatu kemanisan hidup yang diberikanNya.

kami GMUKM KL mengajak sahabat-sahabat kita ciptakan 1 REVOLUSI BARU..1 PERUBAHAN BARU..bersama MAHASISWA, memimpin kecemerlangan.. MAHASISWA adalah AGEN PERUBAHAN seharusnya mempunyai azam dan semangat dilengkapi jati diri yang kuat agar MAMPU mengharungi arus globalisasi zaman serta berupaya membentuk mazyarakat ke arah pembinaan jati diri dan sahsiah yang terpuji.....

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites