Sabtu, Disember 06, 2008

Sebuah PENGORBANAN...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



“Berapa bahagian kamu masuk korban tahun ni,Mat,”tanya Pak Abu. “Erm,aku kan ramai sanak saudara,jadi tahun ni kami tumbangkan 2 ekor lembu lah...”balas Pak Mat pantas.

Itulah realiti sambutan Hari Raya Aidiladha (atau dikenali sebagai Hari Raya Korban) di Malaysia. Rata-rata masyarakat kini amat kalut dengan berapa bilangan ternakan yang perlu dikorbankan. Kalau tidak menyertai korban, rasanya tidak sah. Bagi sesetengah negeri, 1 rumah 1 korban biasanya memang menjadi satu lumrah. Namun begitu, keadaan ini amat berbeza di tempat lain terutamanya di Makkah Al Mukarramah. Di sana, umat Islam berlumba-lumba untuk mencari peluang menambah amal ibadah supaya kepulangan mereka ke tempat masing-masing dengan haji yang mabrur. Merupakan suatu pengorbanan apabila terpaksa meninggalkan ahli keluarga dan membelanjakan harta ke jalan Allah. Meskipun berbeza cara menyambutnya, kita haruslah lebih memahami erti sebuah pengorbanan.

happy eid4 Pictures, Images and Photos

Saat berderai jatuh
Tiitsan air mata Ibrahim,
Melihat keteguhan iman
Anaknya Ismail
Dikala itu bermulannya
Sejarah Agung
Erti sebuah pengorbanan..

Bagi Mahasiswa, pelbagai pengorbanan harus dilakukan dalam setiap aspek kehidupan. Ada di kalangan Mahasiswa tahun akhir bersusah payah untuk menyiapkan tugasan bagi projek penyelidikan (tesis), dan mungkin juga ada yang tidak pulang ke kampung kerana terpaksa bekerja (posting) di tempat lain. Manakala segelintir Mahasiswa juga mungkin sedang berusaha sedaya upaya untuk memastikan keadilan bertapak di bumi UKM ini suatu hari nanti menerusi pelbagai cara. Walau apa pun pengorbanan yang terpaksa dilakukan, percayalah bahawa setiap yang terjadi adalah terbaik bagi diri anda...so,berusaha!

Kepada sahabat-sahabat Mahasiswa, kita mungkin sudah berpuas hati dengan apa yang sudah dimiliki. Namun, jangan kita lupa bahawa segala apa yang ada pada kita hanyalah pinjaman daripadaNya. Dan selayaknya Dia mengambil semula apa yang telah dipinjamkan. Berbicara mungkin sangat mudah,namun hakikatnya untuk berkorban sangatlah sukar. Buktikan pengorbanan anda untuk memihak kepada keadilan pada sesi yg akan datang. Kepada pejuang-pejuang yang berpaksikan kebenaran, hanya Allah yang mampu membayar segala pengorbanan anda. Benarlah firman Allah yang bermaksud:

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “kami beriman”, sedang mereka tidak diuji? [Al-Ankabut 29: 2]

Wallahu’alam..

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites