Khamis, November 10, 2011

Hak Mahasiswa.

Oleh: Ezham Mohd Noh


Dalam sesebuah negara, kerajaan merupakan pentadbir yang sering kali dipandang tinggi oleh rakyat.  Dalam negara demokrasi seperti Malaysia, kerajaan adalah pilihan rakyat dan kerajaan harus menjaga hak rakyat.  Namun demikian, situasi kini memperlihatkan hak rakyat dinafikan.

Kerajaan kini, dilihat bukan hanya takut kepada kepada gelombang kebangkitan rakyat yang dibawa oleh pembangkang, malahan, kebangkitan mahasiswa, telah menjadi sesuatu yang menggusarkan buat kerajaan seolah-olah mereka takut dengan bayang-bayang sendiri.

Seperti yang diketahui umum, mahasiswa merupakan golongan intelektual.  Golongan ini jugalah yang bakal menjadi peneraju negara seperti yang selalu disebut-sebut dalam pepatah Melayu, "Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara".

Perkataan mahasiswa itu sendiri jika kita rungkai kembali ianya membawa satu makna yang besar dan berat untuk digalas oleh mahasiswa itu sendiri.  Perkataan "maha" membawa erti agung, besar, hebat.  Manakala, "siswa" pula bererti golongan bijak pandai yang lahir dari universiti.  Yang menjadi tanda tanya, apakah kerajaan takut dengan istilah ini, ataupun kerajaan sebenarnya takut kepada idealisme, intelektual, gelombang pembaharuan, kesedaran, dan keberanian menyatakan hak yang bakal dibawa oleh golongan ini?

Pelbagai cara dilakukan kerajaan dalam menyekat kebangkitan rakyat bersuara.  Jika ISA suatu masa dahulu telah diwujudkan untuk menyekat suara dan kebangkitan rakyat, AUKU atau Akta Universiti dan Kolej Universiti pula diwujudkan bagi menyekat dan menghalang hak-hak mahasiswa di mana mereka tidak bebas untuk bersuara.  Kalau sudah mereka ini diikat hidung seperti lembu, apa makna title "maha" yang telah diberikan kepada mereka.  Lagi menyedihkan, AUKU ini dilihat seakan tidak mengalakkan budaya ilmu, atau intelektual dalam kalangan mahasiswa.

Penahanan UKM4 semasa PRK Hulu Selangor
Kes penahanan empat pelajar jurusan sains politik dari UKM melihatkan lagi sikap paranoia kerajaan terhadap mahasiswa.  Sesuatu yang melucukan jika sekumpulan pelajar Sains Politik ditangkap ketika turun kelapangan pilihanraya.  Sebagai pelajar jurusan sains politik, sudah tentulah lapangan bagi mereka mengukuhkan lagi pemahaman teori mereka di kawasan pilihanraya.  Takkanlah pelajar ini menjalankan kajian sains politik mereka di hospital besar?

Mereka ditahan dalam satu sekatan jalanraya yang mana pada waktu itu mereka berada dalam kereta seorang aktivis.  Insiden tersebut menyebabkan mereka dituduh berkempen walhal mereka cuma didapati menumpang kereta.

Sebagai golongan yang faham dan terdidik, hal-hal sedemikian sudah tentulah boleh mereka fikirkan sendiri.  Kalau sudah tidak dibenarkan buat apa mereka mahu berkempen.  Tambahan pula, berkempen untuk parti pembangkang.  Perbuatan tersebut umpama meletakkan tali di tengkuk mereka sendiri.  Hanya menanti seseorang menarik tali tersebut.

Mahasiswa dan politik


Mental mahasiswa negara kita diserongkan dengan sejenis doktrin sehingga "politik" dilihat sebagai sesuatu yang taboo buat mereka.  Mengikut sekseyen 15(5)(a) AUKU mahasiswa dilarang untuk mengikuti politik kepartian.  Hal ini menyebabkan mahasiswa seakan tidak punya apa-apa hak terhadap negara, jika kita renung kembali syarat daftar mengundi bagi negara kita.

Sudah menjadi tanggungjawab rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun untuk mendaftarkan diri sebagai pengundi.  Jika begitu, tidak gunalah disaran supaya daftar mengundi sedangkan mahasiswa itu sendiri tidak dibenarkan berpolitik.

Sekatan mahasiswa untuk terlibat dalam politik ini sekaligus menindas hak mahasiswa.  Sebagai seorang golongan yang terdidik, mereka juga punya suara, mereka juga punya hak dalam negara.  Golongan mahasiswa merupakan anak muda yang sudah pasti mempunyai banyak idealisma yang boleh diketengahkan.

Dalam dunia serba canggih kini, pepatah "banyak makan garam" tidak boleh digunapakai lagi.  Larangan berpolitik dalam kalangan mahasiswa telah membuatkan mereka endah tak endah terhadap perkembangan politik dan pemerintahan negara.  Hal ini sangat bahaya jika tidak dibendung.  Bayangkan jika selamanya, mereka tidak endah tentang politik negara.  Siapa yang bakal menjadi menjadi pengundi sekaligus penentu masa depan Negara?  Sudah tentu kita tidak mahu pendatang asing yang "melambak" di negara kita ini yang menentukan nasib masa depan negara kita.

Hapuskan AUKU

Menurut Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Saifuddin Abdullah, beliau sedia berunding dengan semua pihak termasuk wakil mahasiswa bagi membincangkan isu larangan mahasiswa berpolitik ini.  Katanya lagi, akta ini harus dilonggarkan kerana ianya seakan mengekang mahasiswa untuk menyatakan pendapat mereka.

Suara mahasiswa tidak boleh dipandang enteng.  Lihatlah bagaimana suatu masa dahulu walaupun AUKU tidak diwujudkan, negara telah ramai melahirkan pemimpin tidak kira dari pihak kerajaan mahupun pembangkang.  Hal ini kerana mereka begitu aktif berpersatuan dan berpolitik ketika mereka masih di menara gading.

Tidakkah kita mahu, negara kita melahirkan pemimpin yang lebih berkualiti dari yang sedia ada?  Untuk itu, kerajaan haruslah bijak dalam menerapkan nilai demokrasi yang sihat dalam kalangan mahasiswa ini.  Untuk itu kerajaan haruslah memberikan hak kepada mahasiswa untuk berpartisipasi dalam politik kerana ia sebahagian latihan dan membantu memberi kefahaman buat mereka setelah berada di luar kelak.

Konklusinya, perjuangan untuk menghapuskan AUKU merupakan perjuangan yang murni dan berani.  Dalam apa jua keadaan, mahasiswa mahupun pihak kerajaan haruslah bijak mengatur strategi dalam menyelesaikan masalah ini.  Pihak kerajaan haruslah berfikir jauh demi masa depan negara dan anak muda.  Mahasiswa pula, jika telah dibenarkan berpolitik, jangan sesekali mengabaikan pelajaran dengan asyik berpolitik.  Harus diingat, lahirnya universiti adalah untuk melahirkan bijak pandai, bukannya ahli politik.

"Anak muda mesti berani".

*Ezham Mohd Noh ialah penulis bebas.

0 comments:

Catat Ulasan

Catatan Popular

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS)

Ayuh mahasiswa, bangkit!!!

Dah daftar belum?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites